Odporność – czym jest i jak ją zwiększyć u naszych dzieci.

[Głosów:3    Średnia:3.7/5]

Odporność, słowo które zna chyba każdy, ale czy wiemy czym jest odporność? Ile jest form odporności i jak ją nabywamy?
Przyjrzyjmy się jej więc trochę bliżej. Odporność – termin ten odnosi się do zdolności jakie posiada nasz organizm do zapobiegania inwazji patogenów. A czym są więc patogeny? Patogeny to obce dla naszego organizmu substancje chorobotwórcze, mogą to być bakterie czy wirusy, na które jesteśmy narażeni każdego dnia. Do ich powierzchni przyczepiają się antygeny (substancje, które pobudzają układ odpornościowy naszego organizmu) i stymulują odpowiedź immunologiczną organizmu, czyli system obronny, który walczy z antygenami i chroni nasz organizm.

Istnieje kilka rodzajów odporności:
– Odporność wrodzona – czyli ogólna ochrona, z którą się rodzimy.
– Odporność bierna – czyli zdolność organizmu do „pożyczania” przeciwciał. Na przykład przeciwciała mogą być przenoszone na dziecko z mleka matki lub poprzez produkty krwi zawierające przeciwciała, które można przetaczać z jednej osoby na drugą.
– Odporność nabyta (adaptacyjna) – czyli rodzaj odporności, który rozwija się z pamięci immunologicznej. Może wystąpić w wyniku narażenia na infekcję, czyli chorujemy a w wyniku przebycia choroby rozwija się nasza odporność. Odporność nabyta występuje również w wyniku szczepienia, w którym szczepionka naśladuje konkretną chorobę, powodując odpowiedź immunologiczną u zaszczepionego bez zachorowania.

Skoro już trochę lepiej rozumiemy czym jest odporność to pozostaje pytanie co zrobić, aby ją zwiększyć u naszych maluchów, zwłaszcza teraz, w okresie jesienno-zimowym, gdzie przeziębienie i grypa atakują dzieci ze zdwojoną siłą i stają się prawdziwym utrapieniem.

Badania medyczne dowodzą, że niemowlęta otrzymują komórki odpornościowe od swojej mamy już przez łożysko. Dalszą odporność nabywają z mleka matki, jeżeli są karmione piersią. Samo karmienie piersią jest obecnie uznawane za prawdopodobnie jeden z najlepszych sposobów wspierania układu odpornościowego dziecka w okresie jego rozwoju. Kolejnym krokiem w budowaniu odporności dzieci są szczepionki. Szczepienia w wyznaczonych terminach pomagają sprawnie chronić nasze pociechy przed różnymi infekcjami, na które są narażone.

U starszych dzieci, także możemy wspomagać ich układ odpornościowy. Ważne są owoce i warzywa. Pomarańcze, truskawki, fasolka szparagowa czy marchewka. Wszystkie one zawierają karotenoidy, które są fitoskładnikami wzmacniającymi odporność – mogą zwiększać produkcję zwalczających infekcje białych krwinek i interferonu, przeciwciała, które pokrywa powierzchnie komórek, blokując wirusy. Pięć porcji owoców i warzyw dziennie w diecie dziecka, realnie wzmocni jego odporność. Dodatkową, ale wbrew pozorom wcale nie bez znaczenia, ważną rolę w budowaniu odporności ma także właściwe mycie rąk z użyciem mydła. Ten prosty nawyk pozwala zapobiegać rozprzestrzenianiu się przeziębienia czy wirusa grypy oraz innych rodzajów infekcji. Do listy rzeczy, które wzmocnią odporność nie tylko naszych dzieci, ale także naszą, należy dodać dbałość o higienę snu (optymalnie 8 godzin) i aktywność fizyczną. Nawet krótki spacer codziennie zwiększa naszą odporność na infekcje.
Wraz z upływem czasu system odpornościowy dziecka staje się w pełni dojrzały i może zwalczać infekcje skuteczniej.